Zuid Afrika!

7 februari 2009 - Cape Town, Zuid-Afrika

Trrrrrrring trrrrrrring, de telefoon ging een paar keer over! Het was Machiel aan de andere kant van de lijn: “MOET IK JULLIE NIET NAAR HET VLIEGVELD BRENGEN?!?! *K*T -> VERSLAPEN!!!! We werden 2 uur te laat wakker!! Je ligt ook altijd zo lekker in je eigen bedje, helemaal als het zo donker en koud is buiten! Stresss dus!! Het gevoel van stres hadden we overigens al een tijdje niet meer gehad! :-) Gelukkig hadden we al redelijk in gepakt -> snel naar het vliegveld van Dusseldorf dus!

Na 2 weken in het bar koude slipperloze Nederland geweest te zijn, hebben we ondanks onze verslaappartij (en dankzij het Schumacher werk van Machiel) toch op tijd het vliegtuig weten te pakken! Op naar Kaapstad, joehoe!!! :-)

Als je aanvliegt op Kaapstad wordt je al gelijk verliefd op de stad: de prachtige tafelberg die in de volle ochtendglorie boven de wolken uitsteekt en de prachtige ruige kusten van boven af!

In Kaapstad hadden we een warme verwelkoming, namelijk Arjon’s ouders die ons bij het vliegveld ophaalde! Alles was al geregeld voor ons: er stond een auto klaar, de eerste week konden we overnachten in het hotel van Jan en Ery en we werden naar allerlei mooie plekjes meegenomen! Kortom een gespreid bedje! :-)

Een klein minpuntje -> Arjon’s surfspullen waren zoek en dus nog niet aangekomen in Kaapstad… aaahhhh! Gelukkig kregen we de volgende dag al een belletje dat ze waren gevonden in Frankfurt  en dat we ze konden komen ophalen op het vliegveld van Kaapstad! Na een weekje gezelligheid met z’n vieren, hebben we Jan en Ery op het vliegtuig terug naar Nederland gezet. Zij kozen voor een witte kerst met de kleinkinderen in Nederland.

Na wat zoeken en wat bij makelaars nagevraagd te hebben, hebben we in Kaapstad aan zee een te gek mega cheap appartementje voor een periode van 3 maanden gevonden! Ze noemen het een bachelor appartement, maar we leven er met z’n tweetjes. Het woord  “bachelor”  sprak Arjon raar genoeg wel aan! :-) Een king sized bed, we kunnen koken (met nadruk op “kunnen”), een douche, toilet en tja dat uitzicht op de tafelberg/zee maakt het voor ons een paradijs op aarde!

De eerste maand hebben we vooral gespendeerd aan: windsurfen!!!  Nou ja, Arjon surfen en ik (Femke) langs de kant foto’s schieten! :-) Verder natuurlijk richting de Kaappunt, Boulders met al zijn pinguïns, de gigantische botanische tuin Kirstenbosch waar je heerlijk kan picknicken, het prachtige gebied Stellenbosch waar het voornaamste landschap bestaat uit wijngaarden en oude landhuizen, het eiland waar Nelson Mandela heeft vast moeten zitten -> Robbeneiland, diverse stranden voor lange strandwandelingen en natuurlijk genoten van de vele mooie zonsondergangen, avondjes stappen, avondjes bios, hardlopen, uit eten, lunchen, nou noem maar op! Kortom het goede leven! :-)

In een windloze periode zijn we begonnen aan ons avontuur -> de rondreis door Zuid Afrika! Door middel van ons mobiele bed (oftewel de achterbak van de auto) hebben we 3 weken gek(r)ampeerd :-) en zo op een super goedkope en mooie wijze door Zuid Afrika weten te reizen.

We hebben een giga loep van 8000 km door Zuid Afrika gemaakt! Begonnen vanuit Kaapstad, de binnenlanden van de East Cape, door naar Lesotho, het noorden van het Krugerpark en vanuit daar langs de kust weer naar beneden richting Kaapstad.

De landschappen tijdens de trip waren zo ontzettend veranderlijk: van vlak naar heuvelachtig door naar steile hoge gebergtes, van gortdroog naar groene velden, van hete binnelanden naar de koele kust, van pittoresk tot de grote overvolle steden, nou noem maar op! Na de reis leek het net of we naast Zuid Afrika, Lesotho en Swaziland nog wel 10 andere landen hadden gezien.

Lesotho was wel heel bijzonder, nog zo terug in de tijd en helaas nog zo arm… De mensen waren niet bepaalt gewent aan toeristen. Kinderen die vrolijk naar je zwaaien en graag achter de auto aan renden maakt de doorreis erg bijzonder! Gelukkig konden we de kinderen verblijden met leuke kleinigheden. Super om te zien dat een kind echt dolgelukkig is en wegrent met een appeltje of met kleurstiften! :-)

Een giga hoogtepunt van onze trip was in het noorden gelegen Krugerpark! Uiteindelijk 3 dagen en 3 nachten in het park gebleven. Niet weg te komen hier zo mooi! Overnachten in rondavels en op kampeerplekken. Wat een te gekke ervaringen! Met je auto over de dirtroads door het gigantische gebied, geen mens te bekennen en alleen maar spotten naar wild!

Onze eerste ontmoetingen met groepen olifanten, neushoorns, giraffes, schildpadden, leeuwen, nijlpaarden, zebra’s, verschillende soorten bokken, apen en vele ander dieren waren zo ongelooflijk mooi! Het mooie van dit alles is dat al deze dieren vlak langs de auto en werkelijk recht voor je je neus voorbij lopen. Giraffes die voor je auto voorbij rennen, leeuwen die langs de kant van de weg in het gras liggen te luieren, de neushoorns die als koeien in de velden lopen te grazen, nijlpaarden die lekker liggen te scheten in een modderpoel (het leek soms wel een bubbelbad), nou noem maar op en zo heb je iedere dag van deze prachtige belevenissen om nooit meer te vergeten! :-) We hebben geprobeerd het 1 en ander op camera vast te leggen, dus check de foto’s!!! :-)

Vanuit het Kruger doorgetrokken naar Swaziland, waar we een soort van ghosttown wilden bezoeken. Althans dit dachten we, bij aankomst (na 20 km dikke dirtroad) bleek het dorp gewoon bewoont te zijn! Toevallig ontmoette we daar 1 van de marketing managers die weer leven in het dorp wilde blazen. Ze hadden het plan bedacht om in dit dorp arme/zieke/verwaarloosde kinderen en volwassenen opvang te bieden. In ruil daarvoor werkten de volwassenen in een daar opgezette houtzagerij, maakte crafts, fabriceerde honing, nou noem maar op. Allerlei soorten werkzaamheden waren voor de mensen mogelijk gemaakt in het gebied. Naast opvang kregen de mensen goed eten, een veilige plek om te leven en scholing. Toekomst werd geboden!

Samen met de marketing manager hebben we zo’n schooltje bezocht. Allemaal van die kleine nieuwsgierige opdondertjes die op je af kwamen rennen! We maakten wat foto’s van ze en lieten ze gelijk op de digitale camera zien. Werkelijk waar ze stonden te springen van geluk, ze konden zich zelf gelijk terug zien, ze konden het niet geloven! :-)

Uiteindelijk hebben we de organisatie wat gedoneerd en flink wat honing afgenomen. Ergens van binnen zegt dat je meer zou willen doen…

Na een prachtige tocht en overnachting in Swaziland gehad te hebben, zijn we doorgereisd naar het gigantische Drakensgebergte. Wat normaal leuk is, als je een tocht door de bergen maakt, is dat je uitzicht hebt! Helaas hadden we dat niet... mist en regen...

In de omgeving wel een prachtige camping gevonden, in werkelijk waar in the middle of nowhere! Er schenen hele mooie bergen en meren rondom te liggen, helaas zagen we deze niet... De ochtend erop vol moed richting de Sanipas gereden. Dit is een beruchte pas die zo slecht te berijden is, dat de meesten dit dan ook niet doen. Doordat de pas de enige is vanuit Zuid Afrika richting het oosten van Lesotho, moeten mensen er wel overheen.

Wij ->  wij gingen vrijwillig! Wat een kickuh tocht, inderdaad bijna niet te berijden en al helemaal niet zonder een 4x4. Of toch wel? Ja hoor, van die locale minibusjes die met 20 man vol zijn gestouwd, rolden al stuiterend naar beneden. Echt niet te geloven, wel lachen om te zien! :-)

De hele pas reden we eigenlijk door de wolken. We begonnen ons bijna af te vragen waarom we aan deze "road of hell" waren begonnen. Eenmaal boven -> een klein wondertje: een strak blauwe lucht, waauw! :-)

Na de bizarre Sanipas tocht, door naar Arjon’s neef Arie. Arie woont samen met Shelley en hun 2 vrolijke dochters net iets onder Durban aan de kust. Arjon heeft 1 keer zijn neef in Nederland ontmoet, maar daarna helaas niet meer. Nu, zo’n 18 jaar later ontmoette zij elkaar weer. Veel gelijkenissen die er toch, zonder dat ze het van elkaar weten, zijn.

Te gek om bij hun te zijn geweest. Ze bezitten grote hectaren grond waarop zij suikerriet, bananen, en macademia noten verbouwen. Verder zijn ze bezig met het kappen van timberhout. We kregen een uitgebreide rondleiding over de landerijen en zijn veel te weten gekomen over alles wat hierbij komt kijken. Verder heel veel gezelligheid, het was een ontmoeting die we zeker nog eens over doen!

Op naar de volgende familie, namelijk de ouders van Arjon die inmiddels weer terug waren vanuit het koude Nederland. Ik (Fem) heb het prachtige huis van Jan en Ery mogen bewonderen! Erg onwerkelijk allemaal: uitzicht op de rivier en de zee, het heerlijke zwembad, de veranda met de mooie zonsondergangen en het knusse gastenhuisje waarin wij sliepen. Kortom dit alles maakt het hier heerlijk vertoeven!

De oom van Arjon, Hans met zijn vrouw Peggy (ouders van Arie) verbleven in de buurt. Lekker met z’n allen gegeten en flink bij gepraat!

Hans en Peggy: Bedankt voor het verblijf in jullie prachtige huis! Hopelijk hebben we jullie hond Max niet al te erg verslaafd gemaakt aan het suikerriet! :-)

Verder met Jan en Ery allerlei leuke dingen gedaan: een strandwandeling van maar liefst 4 uur, gezellig uit eten, lekker braaien, heerlijk gezwommen in het zwembad, wakeboarden, windsurfen, paard gereden in een wildpark, nou noem maar op! Helemaal super dus! :-) Check de foto’s!

Na een paar dagen bleek dat de wind en golven was wedergekeerd in Kaapstad! Dusss… wij in de auto ingesprongen, 13 uur rijden op naar Kaapstad! Vanaf terugkomst tot nu gaat Arjon uit zijn dak, veel wind en veel golven! Gelukkig niet voor niets terug gereden! :-) Check de windsurffoto’s onder het kopje “Surfing South Africa”!

De aankomende tijd niet veel concrete plannen! Heerlijk, dus lekker -> go with the flow! :-)

In het lijstje staat in ieder geval: veel surfen, uitstapjes, uit eten, borreltje doen en vooral nog even niet aan het normale leven denken! Kortom lekker genieten hier voor ons, snik snotter, laatste maandje hier…

Na 10 maanden weggeweest te zijn hebben we: onze wallen weggewerkt, bijna geen stress gevoeld, een bruin kleurtje op gedaan, elkaar (nog steeds helemaal gelukkig!), nog nooit de was zelf gedaan (dit willen we graag zo houden :-)), toch wel wat levenservaring op gedaan en een verrukkelijk leventje gehad wat niemand meer van ons af kan nemen! Erg verslavend dat reizen!!! :-)

We vonden het ontzettend leuk dat jullie ons zo op de voet gevolgd hebben! :-)

Tot snel: 4 maart in Nederland! Toch?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pascha:
    7 februari 2009
    Super om weer wat te lezen over jullie mega reis!!
    We zijn jaloers op jullie, hihihi.
    Geniet nog maar ff volop, voor jullie weer deze kant op komen.

Dan spreken we elkaar snel.
    Lfs
    kus Jo en Pas
  2. Er Hofmay:
    8 februari 2009
    Lieve Arjon en Femke:
    Leuk reisverslag weer, de foto's ga ik nu nog zien, maar die zijn vast prachtig.
    See you soon i n Kenton?
    Groetjes, liefs, take care, Ma/Ery.
  3. liesbeth jansen de weers:
    9 februari 2009
    het is weer helemaal fantastisch, wat een leuke foto's. ook die van het waterskieen achter jan zijn bootje, wist niet dat dit kon., veel herkenning deze trip door zd.afrika, ook krugerpark,ongelooflijk hé al die dieren, wat een super sfeertje en reis. Geniet er nog even van,het is gauw genoeg weer over!!!
    heel veel liefs vanuit het grauwe,grijze,sombere tutweer uit nederland. p.s. jullie hebben wel het schaatsen op de plassen gemist!!!!!!! liefs Liesbeth
  4. zussie Jasmijn:
    Lieve luitjes,

Wat een leuk verslag en prachtige foto's, super hoor! Geniet er nog even lekker van samen hè!

Kusjes van ons
  5. marieke en rick de de rest van de fam:
    Rete Gaaf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik ga nu ff de foto's chekken....

Kus van ons allemaal
    Mariekje
  6. Thijs en Marieke:
    14 februari 2009
    He lieve kanjers!

Als eerst: VAN HARTE GEFELICITEERD ARJON!

Mooi he dat Zuid-Afrika!!!! Ik heb daar ook enorm genoten. Ik had ook niet voor niets mijn ticket omgezet om langer in ZA te kunnen blijven en korter in Australie. En na 3 maanden was ik eigenlijk nog steeds niet uitgekeken op dat land.

Leuk om weer even wat van jullie gelezen te hebben.

Een paar weken geleden afscheid genomen van Fred en Chantal. Echt weer een feestje op z'n Chantals. Volgens mij is het een goed afscheid voor ze geweest. Ik kon niet lang blijven, want ik zou Tamar de fles geven. Gelukkig mag ze nu 8 uur tussen een voeding hebben, zodat we een beetje een nacht kunnen slapen.
    Als jullie terug zijn moeten we maar snel iets afspreken als dat gaat lukken voor jullie. Kunnen jullie onze Boedha eindelijk eens bewonderen. Geniet nog lekker van dat waanzinnig mooie land en tot snel!

Veel liefs,

Marieke, Thijs en Tamar.
  7. Paul en Tiny van der Ham:
    14 februari 2009
    Hallo Arjon en Femke.
    Als 1e Arjon gefeliciteerd met je verjaardag,maak er iets moois van in Afrika!!
    Wat weer een fantastische foto's en heel herkenbaar reisverslag.
    Ik heb door jullie weer onze hele reis door Zuid Afrika beleefd deze maakte wij in nov. 2004 en wij hebben ook zo veel moois gezien in Johannesburg , Soweto ,Krugerpark,Swaziland, Lesotho, Drakensberg, Robbeneiland, Kaapstad ,de pinguins,de winkel van ome Sammie en ook het heerlijke verblijf van nog 1 week bij Jan en Ery in het gastenhuisje.Wat enig om op deze manier allemaal terug te zien.
    We wensen jullie nog een paar heerlijke laatste weken toe en tot de 5e maart in Koedijk.
    Groetjes van Paul en Tiny van der Ham
  8. zussie Jasmijn:
    19 februari 2009
    WAT EEN SUPERGAVE SURFFOTO'S, WAUW!!! I'm proud of course! Ook op de fotografe trouwens!!!

xxx
  9. moesje agaath en kees:
    21 februari 2009
    Hallo lieverds,

Afgelopen maandagmiddag in de Bieb ongeveer anderhalf uur jullie mooie verslag zitten lezen en de ruim 300 pracht foto's
    bekeken. Prachtig, alsof ik erzelf bij ben geweest. Julliewereldreis zit er bijna op en gelukkig zien wij elkaar binnenkort weer in het
    kleine NEDERLAND-je terug. Dat zal best wel even wennen worden
    voor jullie. Veel liefs van je Moesje Agaath en natuurlijk Kaysee.
  10. Jankees:
    21 februari 2009
    Fantastisch gasten!!! Leuk om jullie zo te volgen (ook al ben ik al bijna vier keer het adres van de reislogger verloren). Goede tip, blijft nog een maandje langer, hier is het koud, saai en geen negerinnen met vuurpijlen in hun bips!
  11. Hugo:
    25 februari 2009
    Jezus van een mooie foto's... kan er niets anders van maken.. wanneer komt er eentje op de cover van SUrfmagazine?? Die foto's van die beessies zouden in de National Geographic ook niet misstaan hoor! Geniet van de laatste weekiesssss!!!! Greetz uit Huaraz!!
  12. gonneke de jong:
    27 februari 2009
    Heyyyy,

Wat een super foto's!! Nou fem dat wordt een nieuwe job als je terugkomt haha. En voor Arjon natuurlijk ook. Ging er maar vanuit dat fem de surfpicts heeft gemaakt;-).
    Enjoyyy en vul die koffer met de vetste kleren uit kaapstad!!! hier is het allemaal veeels te duur hihi.

XXX