El Salvador!

5 juli 2008 - Tacuba, El Salvador

Halverwege de busreis naar San Salvador zijn we er uit gepiept om naar het plaatsje Tacuba te gaan. Vanaf het punt waar we uitstapten, konden we al snel met een Tuc Tuc naar het dichtsbijzijnde busstation rijden. Vanaf hier weer een overstap op een kippenbus naar Tacuba. Echt te gek reizen in al die ouwe meuk! :-)

Tacuba is een rustig pittoresk plaatsje in de bergen. Vanuit hier is het mogelijk om vette hikes te maken  in Parque El Impossibele. Dit is een gigantisch park vol met regenwoud, watervallen, bergen en dieren. Te gek van dit park is dat je boven op de bergruggen, zowel de Pacific als de Caribische zee kan zien.

In Tacuba hadden we een te gek hosteltje gevonden, genaamd Mamma & Pappa. Echte zo`n gezellig familiehosteltje met kneuterige kamertjes, een mooie tuin en gezellig huisdieren (inclusief puppies voor Fem)! :-) De "Mamma" kookt hier super!!! Zij heeft ook nog een restaurantje in het dorp (wat de enige is in het hele dorp :-) )!

De zoon Manolo regelt allerlei radicale trips door het park. Echt een mooi kereltje! Zijn huis is zeg maar ook jouw huis en alles is verder prima! :-)
De dag na aankomst hebben we een te gekke hike gemaakt door het park. Na 8 uur lopen moesten we hem staken door een tropische storm die kwam opzetten... Het kwam met bakken uit de lucht zetten. Het water creeerde binnen notime allerlei riviertjes en gevaarlijke modderstromen... Ook het omweer boven op de berg liet je hart je sneller doen kloppen (op een andere manier dan Sinterklaas dat doet :-) )! Het was dus verstandiger om terug te gaan...
Super genoten van de tocht! Check de foto`s! :-)

Na de energievretende tocht zijn we met een 4x4 in de buurt van Tacuba naar wat hotsprings gegaan. Dit ongeveer een uurtje rijden vanaf Tacuba. Onderweg bij een supermarktje nog wat pilsjes opgepikt om het badderen compleet te maken! De hotsprings bestonden uit allerlei heerlijke poeltjes met door de vulkaan opgewarmd water. Het leek net vakantie, te aso voor woorden!!! :-)

Na al die binnenlanden in Guatemala en El Salvador was het weer tijd voor wat surfingaction!!! :-) Vlakbij het dorpje La Libertad, onder San Salvador, ligt een te gekke pointbreak genaamd Sunzal. Shoreboarden met laag water en longboarden met hoog water. Met name het longboarden was te gek! Met afgaand water kon je ritjes maken vanaf de punt tot helemaal aan het strand van zo`n 45 seconden!!! Dat waren in iedergeval tot nu toe mijn langste ritjes ooit!!! Echt helemaal te gek!!! :-) Hugo en Marlies check het uit als je daar in de buurt bent!

Het land zelf vonden we mooi. Het is wel iets duurder, ze gebruiken dan ook de Amerikaanse dollar. De mensen zijn niet echt meer traditioneel, wat harder en ook wel wat onvriendelijker. Helemaal vergeleken met de mensen in Guatamala. Ook niet zo gek met wat zijn daar allemaal meemaken: overstromingen en zware aardbevingen...

We hebben ons ook wat onveilig gevoeld in sommige bussen. 1 keer kregen we in de bus een hele groep gasten om ons heen zitten. Ze wisselden continue van plaats en checkten wat we bij ons hadden. Ook seinden ze de hele tijd naar elkaar. Toen ze merkten dat we ze door hadden lachten ze ons gewoon smerig recht in ons gezicht. Het boeide ze ook niet als we er wat van zeiden. Op een gegeven moment deden we net alsof we de bus uit wilden stappen. Op dat moment en op die plek stapten die hele groep ook uit. Op het laatste moment zijn we weer de bus in gesprongen. Was echt een K gevoel! Je zit dan ook vaak als enige gringo`s in die lokale bussen.

Gelukkig is er verder niets gebeurd en zijn we veilig door het mooie land heen gereisd!
De 45 seconden golfritten zal ik (Arjon) nooit meer vergeten!